Sportmedische raadpleging

Algemene informatie

Afspraken

  • Op woensdagnamiddag voorziet Dr. Couturier voor deze sportmedische consultaties telkens speciale raadplegingsmomenten van 30 minuten. Deze zijn niet geconventioneerd waardoor de tarieven kunnen afwijken (cfr. infra).
    • Afspraken voor de bespreking van sportmedische problemen, alsook afspraken voor preventieve keuringen of een aanvraag voor afwijking van de leeftijdscategorie mogen online (of telefonisch) gemaakt worden. Deze duren allen ongeveer 30 minuten.
    • Afspraken voor inspanningstesten dienen steeds telefonisch met de dokter geboekt te worden.
  • Uiteraard kunnen sportmedische problemen ook buiten deze raadplegingsmomenten besproken worden. Ingeval van wat meer complexe sportmedische problematiek of preventieve keuringen neemt u best direct telefonisch contact op met de dokter voor een afspraak.

Kostprijs

  • Consultatie sportgerelateerde medische problemen: €45
    • Indien nood aan echografie, ECG (electrocardiogram) of spirometrie zal er nog een supplement aangerekend worden.
  • Preventief sportmedisch onderzoek €52
  • Preventief sportmedisch onderzoek met ECG (doorgaans vanaf 14 jaar): €70
  • Aanvraag medische afwijking leeftijdscategorie: €45
  • Inspanningstest met lactaatmeting: €160 (zonder VO2-max)/€190 (met VO2-max)

Sport als medicijn

  • Sport is vaak één van de meest doeltreffende en tegelijk goedkoopste oplossingen voor allerhande gezondheidsproblemen. Anderzijds houdt het uiteraard soms ook risico’s in.

Sport voor niet-sporters

  • Vele chronische patiënten denken dat sport niets voor hen is. Niets is minder waar. De meeste patiënten zijn gebaat bij extra beweging. Ziekte plus beweging is (bijna) altijd veel beter dan ziekte en niet bewegen. Beweging verbetert namelijk de kwaliteit van het leven alsook de overleving. Diabetespatiënten die niet fysiek fit zijn hebben tweemaal zoveel kans om vroegtijdig te overlijden ten opzichte van diabetespatiënten die wel fit zijn. Eenzelfde effect werd aangetoond voor hypertensie-, COPD- en obesitaspatiënten en patiënten met een te hoge cholesterol. Beweging voorkomt namelijk een hoge bloeddruk (hypertensie) en heeft een positief effect op de ‘goede cholesterol (HDL)’. Bovendien zorgt extra beweging ook voor een gewichtsverlaging, tenzij er aan pure krachttraining gedaan wordt. Veel mensen focussen zich op hun gewicht en zijn teleurgesteld wanneer ze dit niet naar beneden krijgen. Een omzetting van vetweefsel naar spierweefsel kan ervoor zorgen dat het gewicht stabiel blijft of zelfs wat toeneemt, maar dit is dan gewichtstoename op een gezonde manier. Om dit te controleren kan een vetpercentage berekend worden. Best voor het starten met het sporten (of start nieuwe seizoen/voorbereiding) en dan een controle enkele maanden later. Deze berekening van het vetpercentage kan hier in de praktijk gebeuren door middel van huidplooimetingen en specifieke formules.
  • Preventie is belangrijk! Indien je nog geen chronische patiënt bent, moet je toch zorg dragen voor je lichaam. Voorkomen is namelijk nog steeds beter dan genezen. Eens je een diabetespatiënt bent, is er geen weg meer terug. Zeker mensen die pre-diabetes zijn (hoger gewicht, hoge cholesterol, hoge bloeddruk…) moeten hier aandacht voor hebben en meer gaan bewegen. Bij diabetes is het vooral belangrijk om een betere aerobe conditie uit te bouwen, met de nadruk op vetverbranding. Een inspanningstest met lactaatmeting kan helpen bepalen aan welke intensiteit best gesport wordt. Voor veel mensen met diabetes zal dat in het begin eerder gaan om stevig door wandelen, later kan er misschien iets intensiever gesport worden.
  • Depressies kunnen mede worden bestreden door middel van fysieke activiteit. Het gevoel dat je conditioneel vooruit gaat in bijvoorbeeld een start-to-run programma geeft je mentaal een boost. Mensen die fysiek fit blijven hebben ook minder relationele, seksuele en mentale problemen.

Sport en kinderen

  • Kinderen vormen een aparte categorie in de sportgeneeskunde omdat ze omwille van hun leeftijd en maturiteit specifieke sportproblemen kunnen hebben. Op jonge leeftijd is het belangrijk dat kinderen veel bewegen en verschillende sporten uitproberen om zich optimaal motorisch te ontwikkelen. Op latere leeftijd vormt de groei een belangrijke belasting op het jonge gestel. Het is dan ook belangrijk te waken voor overbelasting door overdreven en eenzijdig sporten. Specifieke oefentherapie en stretching kunnen helpen om problemen te vermijden of op te lossen.